27 C

Els pisos turístics centren la reunió de la ministra d’Habitatge amb la Federació de Veïns de Palma

Extret del diari Última Hora. Per Gemma Marchena. Palma. 24/07/2024

Els pisos turístics han centrat la reunió entre la ministra d’Habitatge i Agenda Urbana, Isabel Rodríguez, i la Federació d’Associacions de Veïns de Palma, que va tenir lloc dimarts passat. En aquesta trobada amb entitats veïnals, agrupades a la Confederació Estatal d’Associacions Veïnals (CEAV), hi van participar diferents federacions d’associacions de veïns de Catalunya, Madrid, València, Galícia, Astúries, Balears, Aragó, Castella i Lleó i Sevilla.
La reunió es va dur a terme a petició de la CEAV, ja que la ministra s’està reunint amb tots els sectors implicats en vivenda i agenda urbana, però no havia convocat les entitats veïnals. «Un oblit que contrasta amb el discurs en què adverteix que les associacions veïnals són una expressió de la democràcia i que es reconeix la feina que fan a ciutats, pobles i barris», va assenyalar l’entitat en una nota.
A la reunió van intervenir les federacions de Madrid, València i Palma. Precisament els representants de la Federació de Palma van posar en relleu la manifestació celebrada el 21 de juliol passat, «en la qual el problema de l’habitatge va ser una part essencial de la motivació per participar-hi». També es va parlar del lloguer turístic i Palma va plantejar «la importància de prohibir-ho directament a edificis plurifamiliars».
«En la nostra intervenció plantegem que no ens sembla coherent definir l’habitatge com un dret fonamental i ara introduir als espais residencials una activitat comercial i de serveis turístics que té l’habitatge com un mitjà de producció. No són només molèsties: és gentrificació», adverteix la Federació, que va afegir que «no és només un problema de lloguer, sinó també per comprar, per la pujada de preus i interessos que obliga a utilitzar més del 50 per cent dels ingressos per pagar hipoteques». També van denunciar «una legislació tremendament garantista/proteccionista amb l’infractor que explota habitatges de lloguer turístic de manera il·legal però deixa desprotegit la resta del veïnat que en pateix les conseqüències».