Per un model turístic que no ens empobreixi

La Federació d’associació de veïns de Palma és una de les entitats adherides a la Contracimera Social del Turisme que s’ha organitzat coincidint amb la reunió, a Palma, dels responsables de Turisme de la Unió Europea. Una de les activitats proposades per la FAAVV ha estat la taula rodona que vàrem celebrar a es Jonquet amb el títol “Per un model turístic que no ens empobreixi”.

La presidenta de la Federació, Maribel Alcázar, es va encarregar de moderar la taula rodona, introduint la situació que es viu a la Palma, amb xifres rècords d’arribada de turistes, manca d’habitatges assequibles, problemes de massificació, precarietat salarial, i models d’oci que afecten la qualitat de vida dels residents i la identitat de la Ciutat.

A la taula rodona va intervenir, Montse Juan, sociòloga, investigadora i membre de l’Associació Barri Civíc de Santa Catalina-es Jonquet, va parlar especialment del seu barri que pateix “un oci depredador i tòxic, amb excessos, incompliment de normes i l’ocupació de l’espai públic per al benefici privat”. En aquest context va remarcar que el turisme i l’oci no són el problema, si no la manca de gestió i l’incumplient de les normes”.

Altres representants veïnals en intervenir varen ser Julio Molina, president de la Confederació Estatal d’Associacions de Veïns, qui va encoratjar a la recerca de solucions, per fer front a un turisme empobridor; i Gonçal Àlvar Seguí, de la Federació d’Associacions Veïnals de Menorca, que va enumerar els problemes d’una illa que “està massificada” malgrat no ho sembli.

Josep Juárez, portaveu de la Coordinadora Balear per la Defensa de les Pensions, entitat a la que està adherida la FAAVV Palma, va parlar de la paradoxa de viure en una comunitat rica, amb pensions per davall de la mitjana estatal, conseqüència d’uns salaris baixos.